Cine a schimbat Sambata cu Duminica?

My Great Web page                                                                                        
                                 

Biserica romano-catolica declară:
“Puteti citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa si nu veti gasi un singur verset care sa autorizeze sfintirea duminicii. Scripturile obliga la pazirea religioasa a sambetei, o zi pe care noi n-o sfintim niciodata.” Cardinal Gibbons, The Faith of our Fathers, pag. 89 (108)


“Biblia spune, adu-ti aminte de ziua Sabatului ca s-o sfintesti. Biserica Catolica spune ‘Nu !’. Prin puterea mea divina abolesc ziua de Sabat si poruncesc sa sfintesti prima zi a saptamanii. Si iata, intreaga lume civilizata se pleaca in supunere in fata poruncii sfintei Biserici Catolice.” Father Enright, American Sentinel, June 1893


“Nu Creatorul universului in Geneza 2,1-3, ci Biserica Catolica poate pretinde cinstea de a oferi omului o pauza la fiecare sapte zile.” Storia della Domenica, 1969, pag. 366-367


“Duminica nu se bazeaza pe Scriptura, ci pe traditie, si este o institutie evident catolica. Noul Testament nu mentioneaza explicit ca apostolii au schimbat ziua de inchinare, stim asta din traditie.” The New Revised Baltimore Catechism, 1949,pag. 139


“Autoritatea bisericii nu poate fi legata de cea a Scripturii, fiindca biserica a schimbat Sabatul in duminica, nu prin porunca lui Christos, ci prin propria autoritate.” Canon and Tradition, p.263


“Bineinteles ca Biserica Catolica pretinde ca schimbarea a fost actiunea ei…” Schimbarea Sabatului in duminica… “Iar acesta este semnul puterii ei cleziastice si a autoritatii in chestiuni religioase.” Gibon cardinal, Letter, Oct. 28, 1895, from C.F. Thomas 


“Duminica este semnul autoritatii noastre… Biserica este deasupra Bibliei, iar acest transfer al pazirii Sabatului este o dovada a acestui fapt.” Catholic Record, 1 sept. 1923


Intreband Biserica Catolica care este ziua de Sabat, spune : ‘‘Sambata este ziua de Sabat. De ce tinem duminica in locul sambetei ? Tinem duminica in locul sambetei, pentru ca noi, Biserica Catolica, am transferat solemnitatea ei, de la sambata la duminica.’’ Catehismul doctrinelor catolice, 1957, pag.50


“Duminica este o institutie catolica, iar pretentiile pazirii ei pot fi sustinute numai cu principii catolice…De la inceputul la sfarsitul Scripturilor, nu exista nici macar un singur pasaj care sa sustina transferul inchinarii publice saptamanale, din ultima zi, in prima zi a saptamanii.” Catholic Press, Sydney, August 25, 1900


“Biserica, dupa ce a schimbat ziua de odihna, de la sabatul iudaic sau ziua a saptea a saptamanii, la prima, a facut ca porunca a treia sa arate la duminica ca la ziua care trebuie pazita ca zi a Domnului.” Catholic Encyclopedia, vol. 4, pag. 153


“Ea a luat duminica pagana si a transformat-o in duminica crestina… Astfel, duminica pagana, dedicata lui Balder (Baal), a devenit duminica crestina, sfintita pentru Isus” Cath. World, March 1894, pag.809


“Papa Pius 1566 a poruncit prin conciliul din Trent. ‘A fost dorinta bisericii lui Dumnezeu ca sarbatoarea religioasa a zile Sabatului, sa fie transferata asupra zilei Domnului (duminica).” Catehismul catolic, 1867, cap.3


“Duminica este doar o creatie a Bisericii Catolice.” American Catholic Quarterly Review, January 1883
“Duminica este doar o lege a Bisericii Catolice.” American Sentinel Catholic, June 1893


“Daca protestantii ar urma Biblia s-ar inchina lui Dumnezeu in Sabat. Tinand duminica, urmeaza o lege a Bisericii Catolice.” Albert Smith, Chancellor of the Archdiocese of Baltimore, February 10, 1920


“Ratiunea si bunul simt cer acceptarea uneia sau alteia din aceste alternative : fie protestantismul si sfintirea sambetei, fie catolicismul si sfintirea duminicii. Compromisul e imposibil.” The Catholic Mirror, december 23, 1893


“Duminica este pana azi odrasla recunoscuta a Bisericii Catolice, ca partenera a Duhului Sfant, fara nici un cuvant de mustrare din partea lumii protestante.” The Catholic Mirror, september 23,1893


“Pazirea duminicii de catre protestanti, este un omagiu adus, in ciuda lor, autoritatii Bisericii Catolice.” Monsignor Louis Segar, pag. 213


“Insa protestantul zice : ‘Cum pot primi invataturile unei biserici apostate ?’ Cum, spunem noi, ai primit invataturile ei toata viata, in directa opozitie cu invatatorul vostru recunoscut, Biblia, cu privire la chestiunea Sabatului.” The Christian Sabbath, The Catholic Mirror, 1893, p. 29,30


“Protestantismul, respingand autoritatea Bisericii Catolice, nu are nici un fundament pentru teoria sa duminicala si in mod logic ar trebui sa tina sambata ca Sabat.” John Gilmary Shea, in the “American Catholic Quarter


“Biserica Catolica a schimbat pazirea Sabatului in duminica prin dreptul autoritatii divine, infailibile data ei de fondatorul ei, Isus Christos. Protestantul care pretinde Biblia ca singur indrumator al credintei, nu are nici o baza pentru pazirea duminicii. In aceasta chestiune, adventistul de ziua a saptea este singurul protestant consecvent.”The Question Box, The Catholic Univers Bulletin, August 14, 1912


“Poate ca cel mai cutezator lucru, cea mai revolutionara schimbare pe care biserica a facut-o vreodata, a avut loc in primele secole. Ziua sfanta, Sabatul, a fost schimbat din sambata in duminica, nu printr-o indrumare prezenta in Scripturi, ci prin propria putere a bisericii. Cei care cred ca Scripturile sunt autoritatea suprema, in mod logic, ar trebui sa devina adventisti de ziua a saptea si sa pazeasca Sabatul!”Saint Catherine Catholic Church Sentinel, May 21, 1995


’’Adventistii sunt singurul grup de crestini care are Biblia ca invatator, care nu gasesc pe paginile ei nicio garantie pentru schimbarea din cea de-a saptea zi in prima. De-aici si apelativul ‘adventisti de ziua a saptea’.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893


’’Cei care au ca indrumator Biblia, israelitii si adventistii de ziua a saptea, au de partea lor dovezi unice, in timp ce protestantii biblici nu au nici un cuvant in apararea lor pentru substituirea sambetei cu duminica.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893


“Cei mai multi crestini presupun ca duminica este ziua de inchinare aprobata de Biblie. Biserica Romano-catolica protesteaza, spunand ca ea a transferat inchinarea crestina de la Sabatul biblic (sambata) la duminica, si a incerca sa argumentezi ca schimbarea a fost facuta de Biblie, este nesincer, si o negare a autoritatii catolice. Daca protestantismul doreste sa-si bazeze invataturile doar pe Biblie, ar trebui sa se inchine sambata.’’immaculateheart.com/maryonline Decembrie 2003  ( site desfiintat temporar..)


“Arhiepiscopul de Reggio a venit in conciliu cu urmatorul argument pentru grupul care sustinea ‘numai Biblia’, spunand : ‘Protestantii pretind ca se bazeaza exclusiv pe cuvantul scris. Pretind ca inalta Scripturile ca unic standard de credinta. Isi justifica revolta sustinand ca biserica a apostaziat de la cuvantul scris si urmeaza traditia. Pretentia protestantilor ca stau numai pe temelia cuvantului scris, nu este adevarata. Dovada : cuvantul scris porunceste explicit observarea zilei a saptea ca Sabat. Ei nu tin ziua a saptea, ci o resping. Daca au cu-adevarat Scripturile ca singur standard, ar pazi ziua a saptea, asa cum scrie in Scripturi. Totusi, ei nu numai ca resping pazirea Sabatului poruncit in cuvantul scris, insa au adoptat si practica pazirii duminicii, pentru care au ca baza doar traditia bisericii. Prin urmare, pretentia Scripturii ca standard cade, si doctrina Scripturii si a traditiei s-a stabilit a fi esentiala, protestantii insisi fiind judecatorii.’’
(Declaratia arhiepiescopului de Reggio la Conciliul de la Trent, 18 ianuarie 1562 – J.H.Holtzman, Canon and Tradition, published in Ludwiswburg, Germany, 1859 pag. 263)


   Matei 15:9;
      Degeaba Mă cinstesc ei, învăţând ca învăţături nişte porunci omeneşti.                                          
     


Marturisirea vinei
1. Eusebiu un “parinte” catolic, divinizatorul lui Constantin zice: “Toate lucrurile oricari ar fi ele care erau ca o datorie de implinit in Sabat, noi (Constantin, papa Silvestru si alti episcopi asemanatori) le-am mutat in ziua Domnului” prin care el intelege Duminica.


2. “Catechismul doctrinal” pag. 101, 174, 351-355, ne ofera dovezi ca protestantii nu sunt calauziti de Sfanta Scriptura. Prezentam aici doua astfel de intrebari si raspunsuri.
“Intrebare: Aveti vreo alta cale sa dovediti ca biserica are putere sa instituie sarbatori legale?
Raspuns: Daca n-ar fi avut o astfel de putere, ea nu ar fi putut face fapta cu care se impaca toti oamenii de religie moderni; ea nu ar fi putut introduce serbarea Duminicii, prima zi a saptamani in locul serbarii Sambetei ziua a saptea o schimbare pentru care nu este nici o autoritate scripturistica.
Intrebare: Cand Protestantii savarsesc lucrul obisnuit Sambata sau ziua a saptea a saptamanii, urmeaza ei Scripturii ca singura regula de credinta? – gasesc ei in Cartea Sfanta vreo invoire?
Raspuns: Din contra pentru aceasta practica, ei au numai autoritatea traditiei. In calcarea Sambetei ei violeaza una din poruncile lui Dumnezeu, pe care El nici o data n-a desfiintat-o: “Adu-ti aminte sa sfintesti ziua Sabatului”.


3. Intr-o alta lucrarea catolica, intitulata “O prescurtare a doctrinei crestine”, Biserica Catolica isi asuma puterea sa schimbe legea in felul urmator:
Intrebare: Cum dovedesti ca biserica are putere sa porunceasca ca sarbatori si zile sfinte?
Raspuns: Chiar prin faptul schimbarii Sabatului in Duminica, pe care Protestantii o ingaduie; de aceea ei in fond se contrazic tinand Duminica cu strictete si calcand cea mai mare parte din sarbatorile poruncite de aceiasi in biserica.”


4. Mai dam inca o marturisire din isvor Romano-Catolic, si anume o scrisoare a cardinalului Gibbons, adresata Domnului John R. Ashley din Rock Hall, Maryland:
“Resedinta Cardinalului, Baltimore, Maryland.
25 Februarie, 1892
“John R. Ashley, Scumpe Domn,
Raspunzand la prima D-tale intrebare condus de cardinal ca sa raspund scrisorii D-tale, vreau sa spun:
1. “Cine a schimbat Sabatul?”
Raspuns: Sfanta Biserica Catolica.
2. Protestantii urmeaza Biblia sau Biserica Catolica tinand Duminica?
Raspuns: Protestantii urmeaza obiceiul introdus de Sfanta Biserica Catolica.
3. Protestantii se contrazic pe ei insasi tinad Duminica si in acelasi timp marturisesc a fi calauziti numai de Biblie.
Al D-tale, credincios
C.F. Tmomas, Cancelar.
Astfel de marturii pot fi multiplicate in mare masura.


   
Marturii care dovedesc
Aceste declaratii si pretentii ale barbatilor care reprezinta Biserica Romano-Catolica sunt intr-adevar de mare valoare pentru forul opiniei publice si au o mare greutate in hotararea vinei celui acuzat, indeosebi ca marturisirea lor este libera si de buna voie, data fara vreo presiune, oricare ar fi natura ei. Dar noi nu suntem dependenti de marturisirea vinovatilor pentru a dovedi ca Biserica Romano-Catolica a cautat sa schimbe legea lui Dumnezeu in locul zilei care trebuie sa fie observata ca Sabat, pentru ca marturia istoriei ne dovedeste ca schimbarea s-a facut prin influenta si puterea Bisericii cum a fost prezis de prooroci.
Urmatoarea marturisire istorica nefiind scrisa de scriitori catolici ne arata ca schimbarea s-a facut succesiv, fiind nevoie de secole pentru a se termina si de aceea schimbarea nu putea fi facuta de Hristos sau de ucenicii Sai. Sa retinem deasemeni ca marturia acestui scriitor care urmeaza, nu este al unui pazitor sau prieten al zilei a saptea - Sabatul, ci a Dumincii. 


Sir Wm. Domville spune: Secole din era crestina au trecut, inainte ca Duminica sa fie tinuta ca Sabat. Istoria nu ne da nici o singura dovada sau indiciu ca ea ar fi fost vreodata serbata asa inainte de edictul duminical al lui Constantin in anul 321 d. Hr.” “The Sabath or an Examination of the Six Texts”, pag. 291.


Enciclopedia Chamber la care putem apela in mod sigur ca fiind libera de ori ce prejudecata in favoarea vechiului Sabat, zice:
De nici unul din parinti inainte de secolul al patrulea nu este (intaia zi a saptamanii), numita ca Sabat, nici datoria de a o serba nu este intemeiata de ei pe porunca patra, pe invataturile sau exemplul lui Isus sau al ucenicilor Sai. Fara indoiala, prima lege, fie eclesiastica sau civila prin care serbarea sabaticala a acelei zile e cunoscuta ca randuita, este edictul lui Constantin din anul 321 d. Hr., a carui traducere spune:
Toti judecatorii, locuitorii oraselor si meseriasii sa se odihneasca in venerabila zi a soarelui; dar la tara barbatii pot in mod liber si legal sa se ocupe de agricultura; deoarece adeseori se intampla ca semanatul graului si plantarea viilor nu pot fi facute cu atata avantaj in orice alta zi, ca nu cumva neglijand ocazia, sa piarda foloasele pe care bunatatea divina le revarsa asupra noastra.”


Dr. Peter Heylyn un istorician al bisericii engleze zice despre folosirea cuvantului “Sabat” de catre scriitorii din biserica primitiva: “Sambata este numita intre ei nu cu un alt nume decat acela pe care l-a avut odinioara, - Sabatul.” Asa ca daca dupa o mie de ani si mai bine intalnim cuvantul “Sabatum” in vreun scriitor sub oricare alt nume, trebuie sa inteleaga nu o alta zi decat “Sambata”. “History of the Sabath”, part 2, chapter 2, section 12.


Neander, marele istorician bisericesc zice: “Dusmania fatza de iudaism, a introdus sarbatorirea deosebita a Duminicii foarte de timpuriu desigur ca in locul Sabatului… Sarbatorirea Duminicii la fel de multe alte sarbatori, a fost intotdeauna o sarbatoare omeneasca si a fost departe de intentia apostolilor de a stabili o porunca divina in aceasta privinta, departe de ei si de prima biserica apotolica sa schimbe legile Sabatului in Duminica.” – “The Hitory of the Christian Religion and Church” Neander p. 186, tradusa de Henry John Rose, B.D. Vezi si prima editie germana Hamburg, 1826, vol. 1, part 2, pag 339.


Biserica Protestanta episcopala zice: “Ziua este acum schimbata din ziua a saptea in ziua intai,… dar deoarece noi nu avem nici o directiva scripturistica, pentru schimbare, tragem concluzia ca s-a facut de catre autoritatea bisericii.” –Explantation of Catechism.
Revista “Christian at Work”, in numarul din 8 Ianuarie 1885, zice: “Alegerea Duminicii in felul acesta, schimband ziua deosebita hotarata in porunca a patra a fost adusa printr-o concurenta succesiva a biserici primitive, si pe aceasta temelie si nu alta sta sabatul crestin ziua intai a saptamanii.”
“Pentru citate mai multe: “The Lord’s Day, the Test of the Ages” p. 83-100; si “Hitory of the Sabbath” de Andrews.


Scumpe cititor, de care putere sa ascultam? Ce cale sa alegem? Al cui Sabat sa-l tinem? Sa ascultam de cuvantul lui Dumnezeu, sau sa tinem la traditiile omenesti? Sa urmam adevarul sau ratacirea? Sa tinem Sabatul Domnului sau Sabatul impotrivitorului, “omul pacatului”? Prin harul lui Dumnezeu sa ascultam noi de legea lui Dumnezeu, asa cum vine ea de la Dumnezeu (Legiuitorul) si sa tinem Sabatul Biblic? Sau sa ascultam de legea schimbata de papalitate si sa tinem Duminica papala?Mantuitorul zice: “Degeaba Ma cinstesc ei, invatand ca invataturi niste porunci omenesti.” Matei 15:9. “Ferice de cei care tin poruncile Lui, ca sa aiba drept la pomul vietii, si sa intre pe porti in cetate.” Apoc. 22:14.


     


 Admite Biserica Romei ca ea a facut schimbarea?
Daniel 7,25 - Profetia Bibliei a declarat ca Papalitatea va incerca sa schimbe Legea lui Dumnezeu.
"Biserica Catolica, pentru mai mult de o mie de ani inainte de existenta vreunui Protestant, in virtutea misiunii sale divine, a schimbat ziua din Sambata in Duminica." - Catholic Mirror, 23 Sept. 1893.
"Intrebare, Care este ziua Sabatului?
Raspuns, Sambata este ziua Sabatului.
I, De ce noi pazim Duminica in locul Sambetei?
R, Noi pazim Duminica in locul Sambetei pentru ca Biserica Catolica, la Conciliul din Laodicea (336 d.H.), a transferat solemnitatea din Sambata la Duminica." - Convert's Catechism of Catholic Doctrine, p. 50, de Reverend Peter Geierman.


       
       
Protestantii spun ca nu exista nici un text Biblic."
Notiunea unei substitutii formale (a primei zile pentru a saptea zi)... si transferarea, poate intr-o forma spirituala, a obligatiei Sabatului stabilita de Porunca a patra, nu are nici o baza, nici in Scriptura, nici in crestinismul antic." -Smith and Cheatham, Dictionary of Christian Antiquities, art. "Sabbath". Dr. R. W. Dale (congregationalist)


in "The Ten Commandments" paginile 100, 101, spune, "Este foarte clar ca ori cat de rigid sau cu ori cata devotiune vom tine Duminica, noi nu pazim Sabatul... Sabatul a fost fondat pe o porunca specifica divina. Noi nu putem invoca nicio astfel de porunca pentru obligativitatea pazirii Duminicii... Nu exista nicio singura fraza in Noul Testament care sa dea sugestia ca vom suferi vre o pedeapsa prin calcarea presupusei sfintenii a Duminicii." 


BAPTISTII
Dr. Edward T. Hiscox, autorul "Manualului Baptist" (The Baptist Manual) spunea, "A existat si exista o porunca sa sfintim ziua Sabatului, dar ziua Sabatului nu a fost Duminica. Se va spune, totusi, si cu un aer de triumf, ca Sabatul a fost transferat din ziua a saptea in ziua intaia a saptamanii... Unde poate fi gasit documentul unei astfel de tranzactii? Nu in Noul Testament, absolut nu!"- Intr- un document citit inaintea Conferintei Pastorilor din New York (New York Ministers' Conference) tinut in ziua de 13 Nov. 1893. Chambers' 


Encyclopaedia (1880), "Fara discutie prima lege, bisericeasca sau civila, cunoscuta si impusa, prin care acea zi sa fie pazita ca Sabat, este edictul lui Constantin din 321 d.H." - Article "Sabbath". Am examinat marturia istoriei, a Protestantilor si a surselor Romano-Catolice.


PENTICOSTALII:
“Nu ne invata Biblia ca sambata trebuie sa fie ziua Domnului? Aparent, trebuie sa obtinem raspunsul din alta sursa decat Noul Testament (privind ziua duminicii)…’’ David A. Womack, “Is Sunday the Lord’s Day?” The Pentecostal Evangel, Aug. 9, 1959, #2361, pag. 3


BISERICA LUTERANA :
“Pazirea zilei Domnului (duminica) nu se gaseste in nici o porunca a lui Dumnezeu, ci in autoritatea bisericii.” The Augsburg Confesion


PREZBITERIENII :
“O schimbare a zilei care trebuie tinuta, din ultima, in prima zi a saptamanii. Nu exista nici o porunca expresa care sa autorizeze aceasta schimbare.” N.L. Rice, The Christian Sabbath, p. 10
“De aceea, pana nu se va demonstra ca intreaga lege morala s-a abrogat, Sabatul ramane in picioare. Invataturile lui Isus confirma perpetuitatea Sabatului.” T.C.Blake, D.D. Theology Condenses, pag. 474, 475


METODISTII :
“In ceea ce priveste duminica nu exista nici un pasaj care sa spuna crestinilor sa tina acea zi sau sa transfere Sabatul iudaic in acea zi.” H.F. Rall, Christain Advocate, july 2, 1942


ANGLICANII :
“Multi cred ca duminica e Sabatul, insa nici in Noul Testament, nici in vremea bisericii timpurii, nu exista ceva care sa sugereze ca avem vreun drept sa transferam pazirea zilei a saptea a saptamanii catre prima. Sabatul a fost si este sambata si nu duminica…” Rev. Lionel Beere, Church and People, September 1st, 1947


EPISCOPALIENII :
“Exista vreo porunca in Noul Testament care sa schimbe ziua de odihna de la sambata la duminica ? Nici una.”Manualul doctrinei crestine, pag. 127


“Am facut o schimbare de la ziua a saptea la prima, de la sambata la duminica, doar pe baza sfintei si apostolicei biserici a lui Christos” Why we keep Sunday, pag. 28


CONGREGATIONALISTII :
“E destul de limpede ca oricat de strict si sincer am pazi duminica, nu tinem Sabatul … Nu exista nici o singura propozitie in Noul Testament care sa sugereze ca avem parte de vreo pedeapsa daca incalcam presupusa sfintenie a duminicii.” Dr.R.W.Dale, The Ten Commandments, p. 100,101


“Sabatul crestin, duminica, nu apare in Scripturi si nu era numit Sabat de biserica primara.” Dwight’s Theology, Vol.4, pag.165


ENCYCLOPEDIA :
“Duminca (ziua soarelui) a fost numele pe care paganii l-au dat primei zile a saptamanii, pentru ca era ziua in care se inchinau soarelui. Cea de-a saptea zi a fost binecuvantata si sfintita de Dumnezeu Insusi. El le cere creaturilor Sale sa o sfinteasca pentru El. Aceasta porunca este o obligatie universala si perpetua.” Eadie’s Biblical Cyclopedia, 1892 ed. pa





Un comentariu:

  1. Sambata este ziua de odihna pe care a sfintit-o Dumnezeu!

    RăspundeţiȘtergere